Aktive oplevelser til hele familien
Register Sign In Om NySport

Mellemmåltider til aktive børn

  • RSS
Posted by Susanne Valentin 2011 Categories: Andre arrangementer

Beredskabsplan: Havregryn, rugbrød, mælk og frugt. Her er et par sunde bud på måltidsløsninger til store børn og unge, der selv skal sørge for mad før den sene eftermiddags træning.
 


Her er et par bud på sunde mellemmåltider, der er værd at have i huset, når børn og unge skal have god energi, før turen går videre til dagens træning.

Havregryn m/mælk

  • brug skummet- eller minimælk
  • skiver af frisk frugt
  • rosiner, nødder og mandler

Rugbrød m/pålæg

  • leverpostej, kødpålæg, æg & tomat, makrel i tomat/tun/torskerogn (dåse)
  • peanutbutter (i små mængder)
  • banan- eller rosinmad

A38 eller yoghurt naturel m/müsli eller havregryn

  • Evt. med bananstykker eller anden frisk frugt/bær på toppen
  • Smoothies af frugt og mælkeprodukter – helst uden at tilsætte sukker (sød med banan). Honning er også sukker.
  • Undgå sukkersødet frugtyoghurt eller bland op med et naturel produkt (min. halvt af hver) + et drys af müsli eller havregryn på toppen

Fuldkornspasta og brune ris 

  • Evt. kogte rester
  • Bland med friske stykker af tomater, agurk, peberfrugt mm. + tun fra dåse eller en skive kød, kylling, fisk fra dagen før
  • Dressing:
  • Græsk yoghurt eller andet med en klat ketchup, paprika, salt og peber
  • 1/3 citronsaft + 2/3 olivenolie på salt og peber

Middagsrest fra dagen før – evt. varmet i mikroovnen

Samt som supplement til ovenstående:

Frisk frugt

  • Til at spise efter træning, så man kan nå sikkert hjem uden at gå sukkerkold eller på indkøb i kiosken


Spørgsmål er velkomne på mail@sukkersheriffen.dk.

___ 

Skrevet af Sukkersheriffen
Alias Vibeke Lund, prof.bachelor i human ernæring